Laat klanten vertellen

 

Referenties spelen een steeds grotere rol in het keuzeproces van nieuwe klanten. Ook in de wereld van business-to-business. Niet voor niks: we zijn gevoelig voor de ervaringen van mensen die ons vóór gingen (je kent het wel: ‘als er één schaap …’).

 

Referenties bieden ons de mogelijkheid om al op voorhand een oordeel te vormen. Je kunt als het ware al vóórdat je zelf klant wordt, een kijkje nemen achter de schermen bij het bedrijf waarmee je mogelijk zaken wilt doen. Daarbij geldt ook de macht van het getal: hoe meer mensen positief zijn over een product/dienst, hoe eerder we geneigd zijn om hun keuze te volgen.

 

Maak klanten ambassadeurs

Op steeds meer websites, in folders en brochures zie je ze dan ook verschijnen: citaten van klanten, toeleveranciers, partners, deskundigen. Ze lijken vaak letterlijk opgetekend, maar niet zelden zitten er kundige tekstschrijvers achter. Niet dat zij die verhalen hebben verzonnen (nooit doen!), maar zij zijn in staat om een kort telefoongesprek om te toveren tot een lekker leesbaar verhaal. Bovendien: niet elke geïnterviewde spreekt in volzinnen. Sterker nog: veel mensen vinden het lastig om hun oordeel onder woorden te brengen. Een tekstschrijver kan ze daarbij helpen. Vaak is een kort interview van een kwartiertje al voldoende.

 

Gebruikt jouw bedrijf al referenties voor promotie en profilering?
Hier een paar voorbeelden ter inspiratie:

 

MC2 Marketing Coaching en Communicatie
Innotran Onderzoek Advies en Interim management
Shared Value Groep

 

… wellicht ten overvloede: deze ervaringen zijn (met heel veel plezier!) opgetekend door van taal tot z!

Terug